Total War: Three Kingdoms – Recenze

Jak už jsme s předchozích dvou let usoudily, série Total War se více přiklonila k fantasy světu Warhammeru. To narušilo původní koncept plnohodnotných historických her, na kterých hra předtím stála. Rok zpět sice vyšel první pokus o to, aby se navrátil původní styl hry, ale tento díl nebyl v nejlepším vzat od řad fanoušků, a byly na něj docela smíšené názory. Konečně, po 3 letech si pro nás vývojáři připravily plnohodnotnou díl, kde se vrací původní koncept hry. Koukneme na historii Číny, a prozkoumáme zatím neprozkoumané.

Hra nabízí dva módy na hraní. Klasický Total War mód, kde se snažíte porážet nepřítele za pomocí strategie a rozpoložení armády, a fantasy mód, který do klasického Total War módu přináší navíc hrdiny, s jejich speciálníma schopnostmi. Je jenom na vás jaký mód si zvolíte.

Vyznat se ve všech těch Čínských názvů frakcí je vskutku složité. Dosti názvů mi přišlo podobných nebo dokonce stejných. Hra vám dá na výběr z několika frakcí, ale pokud jste neznalý historie Číny, budou to pro vás jen prázdné názvy, ke kterým v životě nepřilnete.

Hned ze začátku si můžete vybrat z řad vládců. Jsou rozděleni od lehkého po velmi těžkého. Docela jsem se nasmál, když jsem si jako vládce spletl názvy dvou vládců, a pak místo útoku na slabého Liu Biao jsem zaútočil na mého spojence a silného protivníka Liu Bei. Dále tu ještě máte vládce Jüan Šu a dalšího Jüan Šao, což vám v té hře dokáže způsobit takový chaos, že je to až škoda. Každý národ sice má jiné vlajky nebo barvy, ale mnohdy je rozdíl tak blbě znatelný, že se to lehce dá zaměnit. Když na vás vyskočí dialogové okénko diplomatické komunikace, tak si ani nestačí pořádně prohlédnout, kdo to vlastně posílá, barvy má podobné, jméno také a pak to dopadne tak, že uzavřete úplně zbytečný pakt.

Postupem hraní se ale tahle malá chybička odstraní, jelikož dosti z vladařů jsou zničeni okolními velikány, a tak vám na celé mapě zůstane jen pár jmen. Čím víc velikánu kolem sebe máte, tím větší důraz ze klade na diplomacii. Pokud nasbíráte dostatečný počet frakcí, dokážete vytvořit koalici, a čím větší je koalice, tím se zvyšuje její síla, a mnoho slabých vladařů bude škemrat o vstup do ní.

Diplomacie nabere takových otáček, že později ve hře na vás skočí každý tah minimalně 6 okének, kde se s vámi někdo pokouší uzavřít dohodu, nebo mír. I když mu jeden den dáte že nechcete, příští tah to zkusí znova, a vy pak už neděláte nic jiného, než že křižkujete tyto nabídky.

I přesto že se budete cítit v bezpečí a silný, když budete součástí nějaké koalice, tak tyto pocity odezní, jelikož ve finále stejně proti sobě všichni stanete ve finálním střetu. Mapa není ničím výrazná, jedná se na většině území o pevninu a občas nějaké to pobřeží, ale i tak vás nutí přemýšlet do předu, a hrát více takticky a vypočítavě. Nemůžete si dovolit obsazovat jednu frakci za druhou, a přitom nehrát na koalici a pakty, jelikož pokud toto budete dělat, dostanete se do fáze hry, kdy se proti vám spiknou všechny ostatní frakce, a ty vás rozdrtí na prach.

Nutnost zvolit si vlastní strategii, počkat si správný moment a pak zaútočit, to vše od vás hry vyžaduje. Tree Kingdoms se musí hrát chytře. Nemusíte každého koho potkáte rozdupat, pokud to bude slabší frakce, můžete si z něho udělat vazala, a hned se stanete silnějším, a vyhnete se ztrátám.

Vývojáři zapracovali také na systému agentů a intrik. Ty vždy patřily k Total Waru, když nebudeme počítat Thrones of Britannia, kde se na to vývojáři vykašlali. Agenta si samozřejmě nemůžete pronajmout hned po startu, ale musíte si vypracovat určitou úroveň, která vám to odemkne. Po najmutí agent již není klasicky umístěn na mapě, nyní si zvolíte provincii, ve který váš agent bude působit. Po zvolení provincie, si agent musí získat přízeň a určité pozici, a pokud toho všeho dosáhne, může začít plnit vaše úkoly. Věřte mi že tato funkce dosti hře pomáhá, například jeden z Vaších agentů se může stát generálem, nebo třeba šaškem na dvoře nepřítele. Tímto se před vámi otevře obrovské množství nových možností. Ve Final se z vás může takový lord Varys(z Game of Thrones), kdy si vytvoříte vlastní sít agentů, kteří pro vás budou oslabovat protivníky.

Hra si dále staví dosti na vztazích jednotlivých postav. Jako vládce máte dvůr, kde vy jste hlava toho dvora, pod sebou máte rodinné příslušníky, generály nebo čekatele. Všichni na vašem dvoře mají specifické vlastnosti a dovednosti, k tomu všemu si mezi sebou budují osobní vztah, který bud pomáhá harmonii vašeho království, a nebo jí podkopává. Není vůbec nic zvláštního když se vám stane, že s vidinou výhry obrníte vaše město před útokem, a v tu chvíli vás zradí váš kapitán, a nebo dva, aby toho nebylo málo, a vy jako vládce musíte rozhodnout, zda je ušetříte a podplatíte, nebo zabijete.

AI je u každého dílu dosti probírané téma. I tento díl si pro nás připravil změny, ale také chyby. Začneme tím špatným, a to plánovaní společných bitev. Docela dobrý zdroj zlaťáku spočívá v tom, že uzavřete dohodu s AI, kterému slíbíte, že mu za určité množství zlaťáků pomůžete při bitvě proti nepřítelovy, a ve finále se na to budete jen dívat, jelikož i přesto že nepomůžete, žádný trest od AI vás nečeká. Musíte si ale dávat pozor, jelikož přesně tuto vám může udělat i AI, pokud od něj budete chtít pomoc.

Pokud jste si zvolily fantasy mód, váš generál se stane hrdinou se speciálními schopnostmi, jako například každých 30 s odraž nepřátelský šíp. Tento efekt se aktivuje i na armádu kolem něho, tím pádem vám to může pomoci. Navíc pokud stojíte proti nepřátelské armádě, můžete se rozhodnou že chcete bojovat jen kapitán proti kapitánovy, což mnohdy dokáže otočil průběh bitvy. Vývoj bitvy můžete pozměnit ještě útěkem, nebo zásahem vaší armády, ale pokud se tak rozhodnete, počítejte že neutrpí jen morálka vaší postavy, ale také by se mohli objevit různé postihy.

Tvorba armády je omezená. Jednotlivý generál pod sebou může mít pouze 6 jednotek, ale v armádě takových generálů můžete mít i víc. To pro nás znamená že se nemusíme bát o tom, že by chyběli masivní bitvy, jen škoda že souboje na vodě můžete jen automaticky vyhodnotit, a nemůžeme o soubojích na vodě sami rozhodovat.

Česká lokalizace je taková třešnička na dortu. Jsem rád že se titul drží tradice a ke každému dílu si připraví i lokalizaci.

Shrnutí

Výborná hratelnost ve spojení s nádhernou grafikou, úžasným soundtrackem, který vás doprovází hrou a dodává vám pocit, jak kdyby jste tam doopravdy byly. Řekl bych že pokud jste fanoušek strategii, tahle hra je zaručeně pro vás, a doporučuji vám jí. Pro mně, je tento díl, zatím nejlepším dílem ze série Total War.

Hodnocení 9/10

By Onifus

Za poskytnutí hry děkuji společnosti