My Memory of Us – Recenze

Když se podíváme na videoherní průmysl v celkovém měřítku, můžeme ihned spatřit jeho dělení na velko-produkční tří ačkové tituly a pak projekty malých studií, jenž nazýváme Indie scénou. O kvalitách velkých titulů nemůže být pochyb. Ostatně právě prodeje určují, jestli vaše produkční možnosti budou stoupat, či nikoliv. Své by o tom mohli povídat například vývojáři z Giant Software s jejich sérií Farming Simulátor, která započala svou cestu jako nízko rozpočtový titul a dnes je na druhém konci provazu. Na recenzi Farming Simulatoru 19 si však budeme muset ještě měsíc počkat. Tato recenze se bude týkat malé hry od polského studia Juggler Games s názvem My Memory of Us.

Tento titul bych mohl bez delších promluv postavit mezi tituly jako Inside, Ori, Child of Light a nebo Valiant Hearts. Co mají všechny tyto hry společné? Jsou do značné míry uměním a to po všech směrech jejich ztvárnění. Jde o tituly, které ve vás budou vyvolávat řadu emocí a do děje se dokážete nějakým způsobem vcítit a to i v případě, že během hry by se neproneslo jediné slovo. Stačí jen pozorovat a naslouchat tomu, co máte před sebou. Najednou zjišťujete, že jste naprosto polapeni tím, co vidíte, co hrajete a vlastně co v danou chvíli prožíváte.

My Memory of Us je opravdu malou hrou a je to vidět i na čase, který v ní strávíte. Hra vám totiž nezabere více, než 5 – 6 hodin. To ale vůbec ničemu nevadí. I přesto dostanete intenzivní herní zážitek, jehož poselství je naprosto jasné každému a s postavami nelze jinak než soucítit. Titul je sice ve svém jádru klasickou 2,5D plošinovkou s řadou logických hádanek a ve svém žánru prakticky nepřináší nic nového. Avšak i přes to jsou veškeré mechaniky ve hře naprosto funkční a po průchodu každou z 18 úrovní budete cítit jisté zadosti učinění.

To co hře vtiskává její vlastní osobnost je její ztvárnění a příběh. Právě příběh v kombinaci s jejím vizuálním pojetím utváří tu pravou vtahující atmosféru. Ta vás chytne, bude držet a nepustí. Obě složky by samostatně sice fungovat mohli, ale v tomto případě je to něco, co k sobě patří a bez nichž by to nejspíše nepůsobilo oním emotivním a uměleckým dojmem. Grafika je jednoduchá inspirovaná komiksovým kresleným stylem. Ono dění ve hře pak dokonale odráží barevná paleta, která je dokázána na černobílý obraz s rudými prvky, ty ve hře mají jednoznačnou symboliku, k níž se ještě dostanu. Celkově vizuál přesně odráží atmosféru a dění celé hry, kdy klasické barevné spektrum by nejspíše vůbec nevytvářelo onen jedinečný zážitek.

Abych dotvořil podobu onoho menšího herního klenotu, je třeba vysvětlit, o čem hra vlastně pojednává. Děj se odehrává během období 2. Světové války v Polsku. Kde se chopíte role jednoho sirotka a mladé dívenky, jenž ho vřele přijme do své rodiny, kterou vlastně do té doby tvořila pouze ona a její dědeček. Děti si velmi dobře rozumí a jejich život se zdá být dokonalý, ale až do chvíle, kdy na Polsko dolehne tíha války.  Byť je nám všem jasné, že za onou okupací stojí síly Třetí říše pod vedením tyrana Adolfa Hitlera. Jenže ve hře nenarazíte na nacisty jako takové. Ti jsou zde zobrazováni jako nelítostné stoje, roboti, kteří nejsou schopni jakékoliv emoce a nepřinášejí sebou nic jiného než utrpení.

Poté, co stroje obsadí Polsko, se začínají dít věci. Z nepochopitelných důvodů je spoustu lidí střílena červená barva, kde i ona mladá dívenka je takto označena v momentě, kdy si vás stroje postaví na jakousi pekelnou váhu a ti kteří klesnou, nejsou hodni úrovně ostatních. Okamžitě zjišťujete, že dívenka je zástupcem židovské rasy a ono červené zbarvení zde nahrazuje ono potupné označení JUDE z doby této kruté války. Všichni označení jsou následně odvlečeni do Ghetta, kde žijí naprosto odloučeni od běžné společnosti, která si na jejich konto stejně začíná tropit žerty. Jen malý sirotek se své kamarádky nevzdá a dochází to nakonec i do fáze, kdy se sám nechá označit za onu „spodinu“ obyvatelstva dle strojů. Hra se nebojí zobrazovat v jistém kontextu i praktiky, kterými se nacisti za 2. světové projevovali. Jakých klamů bylo využíváno. Zde například zobrazený příslib jídla v době, kdy jídlo nebylo, což sloužilo jako zástěrka pro transport do koncentračního tábora a tím vyobrazení krutostí na Židech ve hře jednoznačně nekončí.

Bohužel text této recenze vám dostatečně nevylíčí, co během hraní této hry budete prožívat a jaké emoce ve vás právě vyprávěný příběh bude vyvolávat. Tuto hru je nutné si jednoznačně zahrát. Během hry budete ovládat oba malé hrdiny, kdy bude velmi často nutné mezi nimi přepínat. Jde o to, že každá postavička umí něco jiného. Chlapec se umí plížit a dívenka zase umí rychle utíkat. V případě, že se děti chytnou za ruce, pak vedoucí postavička předává následně schopnosti i druhé. Chlapec pak například je schopen oslepit jiné postavy nastaveným zrcátkem a dívka zase může střílet prakem. Kombinací všech vlastností postaviček pak budete řešit různé puzzly hry, ale i některé situace. Bohužel ono chytnutí za ruce neprovází žádná konkrétní animace, takže občas nevíte, jestli se chlapec s dívkou chytli, či nikoliv, což občas může způsobovat neúspěch. Občas je totiž sled událostí velmi rychlý a každá malá chyba se následně trestá, i když za onu chybu někdy ani nebudete moci. Ale to je asi jedinou vadou na kráse My Memory of Us.

My Memory of Us není jen hrou, ale uměleckým dílem se vším všudy. Všemu vévodí jednoznačně emotivní příběh, který čerpá z temné historie lidstva, ale nebojí se ho podat svým jedinečným způsobem. To je naprosto výtečně doplněno audiovizuálním ztvárněním celého tohoto, v podstatě, díla. Hra má snad jen dvě malé vady na kráse v podobě občas nepřesného ovládání a krátkého herního času, ale to jí velmi rychle odpustíte. Titul není bez chybiček a evolucí žánru není, ale své poselství nezapře.

Testovaná verze: PC

Hráno na PC sestavě s těmito parametry:
– Grafická karta: nVidia GeForce GTX 1050 Ti