LEGO DC Super-Villains – Recenze

Před nějakými čtyřmi měsíci jsem recenzoval LEGO hru Úžasňákovi, kteří vyšli jako doprovodný titul ke stejnojmennému filmu, jehož druhý díl dorazil zrovna do kin. Po dopsání recenze jsem si přísahal, že do konce roku už žádnou LEGO hru nezapnu. No, jak moc jsem se mýlil.

Nebudu nic zapírat a pyšně přiznám, že o to, abych recenzoval nový titul, který nese název LEGO DC Super-Villains, měli zájem moje děti. To víte, další LEGO titul ve sbírce, to se ve škole a školce vždycky hodí. Ale konec vytahování a pojďme se podívat na to, co si pro nás kluci z Traveller´s Tales protentokrát připravili.

Myslím, že rovnou na začátku mohu zmínit to, že pokud čekáte nějaký odklon od zavedeného standardu, jakým jsou LEGO hry tvořeny, tak čekáte marně. DC padouši zapadají přesně do konceptu, který TT razí. Stejný mechanismus, stejný gameplay, stejná výprava, avšak nové kulisy a to všechno znovu o stupínek vyladěnější oproti předchozímu dílu. Až se člověku nechce věřit, že tohle ještě někoho může bavit. A víte co? Může a to rovnou řeknu, že LEGO DC Super-Villains jsou nejlepší LEGO hrou, jakou jsem do dnešního dne hrál.

Protentokrát začnu pět ódu na grafickou stránku hry. Nenajdete hezčí LEGO hru, možná ani hezčí dětskou hru, než jsou noví padouši ze stáje DC. Ostrost, efekty, odlesky, grafické zobrazení světa a hlavně pak zejména modely a mimika postav, nad tím budete jen zírat. Hru jsem měl spuštěnou jak na Xbox One X, tak i na původním modelu Xbox One a i na starší konzoli hra vypadá úžasně. Je vidět, že vývojáři si s grafickým enginem velmi dobře rozumí a umí z každé konzole vyždímat maximum. Možná, že dospělému publiku může hra připadat až moc pastelová, ale pokud bereme v potaz, že hra cílí na mladší hráče, tak s tím nemám žádný problém, ba naopak. Kolikrát jsem sám sebe přistihl, jak s otevřenou pusou koukám na ty pastelové orgie, které se na obrazovce odehrávají.

Jak už jsem zmínil výše, hra moc novinek do herního LEGO světa nepřináší. Ale přeci jen je tu jedna věc, která stojí za zmínku. Nově si totiž budete moci vytvořit svého vlastního LEGO panáčka, který bude, nebo by alespoň měl být, tím hlavním hrdinou celého příběhu. Dokonce si ho můžete celkem slušně upravit. Od barevného provedení oblečení, přes vizuál obličeje, až dokonce po takové vychytávky, kdy můžete u panáčka upravit i to, jakou částí těla bude provádět speciální útoky a dokonce, jakou budou mít barvu. Musím říct, že jsem se u vytváření hlavního hrdiny celkem vyřádil. Pro ty, kteří vytváření postavy moc neholdují, tak je pro ně připraven seznam předefinovaných postaviček a myslím, že si určitě vybere každý. Bohužel, celá tahle procedura má jednu jedinou vadu na kráse. On ten Vámi vytvořený panáček není tak moc hlavním hrdinou, jakým by autoři chtěli, aby byl.

Příběh totiž pojednává o zmizení hrdinů z Ligy Spravedlnosti (Superman, Batman, Wonder Woman, Flash) a jejich nahrazení Syndikátem Spravedlnosti (Ultraman, Superwoman, Owlman), což jsou na první pohled hrdinové z paralelního LEGO světa. A na pozadí toho tu máme ty největší DC padouchy, jakými jsou třeba Joker, Harley-Quinn, Lex Luthor, Riddler (Hádankář), Dvojí tvář a další a další a další. Jistě je Vám na první pohled patrné, že vytvoření si Vaší postavy je jakýmsi plusem, ale určitě za ni nebudete hrát déle, než třeba já za mnou milovanou Harley. A je to celkem škoda, protože si myslím, že autoři měli velmi dobrý nápad, ale hrajte za nějakou „no name“ postavičku, když máte v nabídce necelou dvoustovku hrdinů. Ano, čtete správně. Ve hře najdete na dvě stě hrdinů, za které budete moci hrát. A to je možná kámen úrazu LEGO DC Super- Villains. Je tady toho moc.

Pokud jste už veteráni LEGO her, tak jednoznačně víte, na jakém principu hry fungují, takže je jasné, že k udržení Vaší pozornosti je potřeba víc, než u hráčů, kteří právě s LEGO tituly začínají. Marně čekám na LEGO hru, u které to vývojáři vezmou tak, jak to brala J.K. Rowling s Harry Pottrem. Tedy, že daný titul bude růst s onou generací, v našem případě s generací hráčů. První díl Harryho Pottera byl vlastně pohádkou a poslední díl byl plnohodnotným filmem pro dospělé publikum.

U LEGO her jsem tak nějak čekal něco podobného. Zvláště po velmi vydařených LEGO Marvel Super Heroes 2. Chcete víc akce k udržení pozornosti, těžší souboje, kdy se i normálních protivníků trochu zapotíte, chcete už konečně jiný druh hádanek. Ano, princip hry může zůstat stejný, ale pokud se dají změnit kulisy, ve kterých se daný příběh odehrává, tak se dá změnit i forma hry.

Po dokončení hlavní linky hry na Vás opět čeká otevřený svět ve stylu ala GTA. Akorát je škoda, že prakticky všechny vedlejší úkoly se nesou v duchu „najít a donést“. Moc rád bych viděl nějaké mini vedlejší příběhy několika ikonických DC postav. Podle mě by to hru osvěžilo a člověk by se nemusel nervovat, že až skoční hlavní děj, bude muset hledat typické zlaté kostky, které někdo rozesel po otevřeném světě, aby uměle natáhl herní dobu.

Čemu se nedá upřít jednoznačný progres, tak to je příběh. Už na začátku jsem se zmiňoval o skvělém dabingu, který spolu s úžasnou grafikou přidává hře na kráse. A nyní chci právě zmínit příběh, který je na míle daleko oproti pár let starším dílům. I když je zápletka klasická a na začátku jasně definovaná, dialogy konečně dávají smysl, hlášky jsou vtipné a nepůsobí nuceně. Bohužel je tu stále jeden palčivý problém, s kterým se čeští hráči a hráčky musí vyrovnat. LEGO DC Super-Villains je opět jedním z dlouhé řady LEGO titulů bez překladu. Nedělal jsem si průzkum, kolik LEGO her se v ČR a SR prodá, ale vím, že v našich zemích je LEGO jako takové velký fenomén. Možná by už stálo za to, zkusit přeložit příběhovou LEGO hru a ne jen LEGO WORLDS.

Co říci závěrem? Asi to, že LEGO DC Super-Villains jsou jednoznačně nejlepším LEGO hrou, kterou si na konzolích můžete zahrát. Pokud jste nováčkové, tak si hru užijete se vším všudy a na neduhy nebudete brát zřetel. Pokud jste v LEGO hrách ostřílení, určitě oceníte prostor, jaký temná strana z DC dostala. Škoda toho malého posunu a cílení stále na stejně staré publikum. Méně je někdy více. Do budoucna přeji autorům více odvahy k překopání systému, jakým se LEGO hry hrají.

Autor: Ladislav Procházka

LEGO DC Super-Villains můžete koupit na Kuma.cz ve verzích Xbox One, Playstation 4 a Nintendo Switch.