Rok 2020 ve znamení NextGen konzolí?

Další generace konzolí je slovní spojení, které se skloňuje již od počátku tohoto roku. Toto téma je však aktuálnější než se zdá. O tom nám letos přesvědčil sám šéf Xboxové divize Phil Spencer, který během Xbox Briefingu mluvil o tom, že inženýři, jenž stojí za vývojem konzole Xbox One X, již nyní tvoří konzoli pro další generační cyklus. Otázkou tedy je, kdy se této generace dočkáme, když se zdá, že je vlastně prakticky za dveřmi. Jak velký bude růst výkonu oproti současné mezigeneraci v podobě právě zmíněného Xbox One X, potažmo Playstation 4 Pro?

Tak předně je nutné si říci, že současná generace je tu s námi od roku 2013, tedy šest let a to není málo. Všichni můžeme vidět, kam se vývoj hardwarových komponent posunul a že výkon současných stolních PC je úplně nikde jinde v porovnání se současnou konzolovou generací a to i v případě, že vezmeme onu mezigeneraci. Nějaký ten posun vpřed je již rozhodně na pořadu dne a možná proto Phil Spencer již onu další generaci na letošní E3 nastínil.

To, že už letos padá zmínka o tom, že nějaká nová generace vzniká, dává jistý podnět k tomu, abychom se oficiálního oznámení oněch nových konzolí, dočkali již v dalším roce, tedy 2019. Dá se s tím tedy nějakým způsobem kalkulovat. Pokud by byly konzole oznámené v onom roce, pak bychom se ostrého startu nextgen konzolí mohli dočkat v roce následujícím tedy v roce 2020 pravděpodobně v předvánočním období, kdy by šly ony konzole nejvíce na odbyt. Dá se i očekávat, že název další konzole od Sony bude jednoduše Playstation 5, nevidím jediný důvod, proč by Sony mělo klasickou číselnou řadu přerušit. U Xboxu nejde počítat s žádným konkrétním názvem, jelikož všichni víme, že se podle ničeho v Microsoftu neřídí a jde spíš o to, co jim přijde do úst. Každopádně kodové označení nového Xboxu je Scarlett.

Většinu z nás bude zajímat ona výkonová stránka těchto nextgen konzolí, ale krom toho i jejich pořizovací cena. Můžeme tak počítat s dvěma variantami. Buďto půjde opět o levnější stroje s cenou kolem 12 – 14 000,-, což bude znamenat jen to, že výkonnostní skok nebude natolik velký a dá se předpokládat, že konzole dosáhnout na celkový výkon kolem 10 – 12 TFLOPS, což by byl v případě PS4 Pro skok ze 4,2 TFLOPS a v případě Xbox One X by to byl pokrok menší, jelikož je aktuálně na 6TFLOPS. Už v tomto případě lze očekávat, že stavebním kamenem se stane chod v nativním 4K, kterého už současná konzole od Microsoftu v mnoha případech dosahuje a mnohdy i v 60fps. Což dokazují tituly jako Forza Motorsport 7, HALO 5, F1 2017, různé sportovní hry, ale třeba i nadcházející Gears of War 5. V případě vyššího výkonu by se 4K rozlišení mohlo stát novým standardem pro novou generaci konzolí. Počítám, že první varianta bude reálnější.

Druhou variantou by pak byl návrat k původnímu konceptu silných high-endových konzolí, jejichž pořizovací cena by mohla být mezi 20 – 25 000,- kč. Což je méně pravděpodobné, vzhledem k tomu, že jako Microsoft, tak Sony, budou chtít nová zařízení rozšířit co nejrychleji. Ale dejme tomu, že by taková situace opravdu mohla nastat. Konzole by mohly využívat silnějších komponent, včetně procesorů, a výkon by mohl být již někde na 16 a více TFLOPS výkonu, budeme-li brát v potaz, že konzole využívají občas unikátních architektur, ke kterým se jistým způsobem vrátil Microsoft s jejich architekturou a enginem Scorpio, použité v Xbox One X.

Dalším stavebním prvkem pro úspěch další konzolové generace jsou exkluzivní tituly. V tomto ohledu to v současné generaci vede Playstation 4, který má v rukávu ještě minimálně čtveřici výtečných titulů jako The Last of Us Part 2, Ghost of Tsushima, Spiderman, či Death Stranding. Microsoft na tom byl v letošní generaci hůře, ale svítá se na lepší časy. Microsoft Studios se totiž rozšířilo o pětici nových studií a to by neměla být konečná. Microsoft má tak pro sebe nyní například autory Hellblade, Ninja Theory, či nové studio The Initiative. Je jasné, že tato studia už hry pro současnou konzoli nejspíše nevytvoří a je i logické, že Microsoft přesouvá své zdroje k další generaci konzolí, aby byla na startu v co nejlepší kondici. Víme třeba, že Playground Games tvoří open world rpg a nejspíše půjde o restart série Fable. The Initiative by se měli zaměřit na nějakou dobrodružnou příběhovou hru s důrazem na singleplayer. Podobně by tomu mělo být i v případě Ninja Theory.

Samotné náznaky nové generace na letošní E3 předvedli i samotné hry. Za zmínku stojí i trailer na HALO Infinite. 343 Industries, kteří za hrou stojí, využívají zcela nový engine SlipSpace, který v důkladném rozboru pod Digital Foundry vypadá, jako něco, co by současná generace asi nejspíše nespustila a tak padla i řada spekulací, že HALO Infinite míří až na Xbox Scarlett, ale byť půjde o generační zlom, je možné, že hra bude mít i svou verzi pro Xbox One. Dalšími střípky do skládačky letos přispěla i Bethesda, která na konci své prezentace předvedla dva tituly, které se již na současnou generaci nepodívají. Řeč je o jejich novém projektu Starfield a o dlouho očekávaném regulérním díle do ságy The Elder Scrolls s římskou číslicí VI. Oznámení The Elder Scrolls VI až pro novou generaci zároveň spoustu fanoušků série naštvala, protože ruku na srdce, za celou současnou generaci jsme se žádného dílu The Elder Scrolls nedočkali, pokud nepočítáme remaster hry z roku 2011 a online odnoži The Elder Scrolls Online.

Poslední neméně důležitou otázkou je pak zpětná kompatibilita se současnou generací. Sony si většinou jede své a na nějakou tu zpětnou kompatibilitu se nikdy moc neohlíželi, ale zároveň se dá předpokládat, že by to letos mohlo být jinak a připravovaná konzole Playstation 5, by mohla podporovat i hry ze současné generace Playstation 4, ale jde opravdu jen o spekulace, také je možné, že zde žádná kompatibilita fungovat nebude. U Microsoftu je tato otázka jistější. Jelikož už nyní Microsoft mluví o rodině Xbox s plnou kompatibilitou, ale je zároveň nutné mít na paměti, že Scarlett již nebude další Xbox One, nýbrž nová generace, která bude podporovat tituly z Xbox One a podle všeho bude zároveň podporovat i současnou zpětnou kompatibilitu v podobě Xbox 360 a původního Xboxu. Tím by šlo vskutku o ultimátní herní zařízení pro platformu Xbox, která by kromě svých vlastních titulů mohla přehrávat i ty předešlé. Dá se i předpokládat, že jádro systému Xbox Scarlett bude velmi podobné tomu v Xbox One, aby onu kompatibilitu nebylo složité uskutečnit.

NextGen konzole jsou tak takovým blízkým příslibem lepších herních zážitků, hlavně po oné vizuální stránce. Vzhledem k vyřčeným náznakům, či údajným únikům se dá předpokládat, že onen přelom desetiletí v roce 2020 bude oním okamžikem, kdy své obývací pokoje rozšíříme o nová herní zařízení.

Veškeré obrázky nových konzolí jsou pouze ilustrační

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *