The Elder Scrolls Online: Summerset – Recenze

Žánr mmo rpg jsem nikdy neměl v lásce. Nejspíše to nebyla úplně nejlepší věta na úvod, obzvláště když se tato recenze bude jedním mmo zabývat. Ale právě The Elder Scrolls Online se v mém případě stalo jakousi výjimkou. Pokaždé, když vyjde nové rozšíření do této hry, tak se do TESO vždy velmi rád vracím. Hlavně předchozí datadisk Morrowind byl skvělým návratem do třetího dílu The Elder Scrolls a nečerpalo se z něj nijak málo. Nový datadisk Summerset však přináší zcela nový zážitek a novou neprobádanou oblast, o které jsme doposud pouze mohli slýchat z různých rumorů. Jak dopadla návštěva do království vznešených elfů?

Summerset je ostrov, centrum říše, nádherný svět. Pro všechny národy byl doposud ostrov uzavřen a jeho taje znali pouze samotní zástupci vznešených elfů. To se však změnilo, když královna Ayrenn otevřela království ostatním rasám. Summerset se okamžitě stal centrem obchodu, ale i tak si nelze všimnout, jak jsou ostatní národy vznešenými elfy opovrhovány. Panuje tu silná nerovnost a z hlavního města máte pocit, že vás neustále někdo sleduje. Vše se zhorší s událostmi, které začnou zmizeními a vraždami. Postupem příběhu postupně budete zjišťovat, kdo stojí za temnými rituály a jaká je zde spojitost s pradávným řádem Psijic. Jaká je zde spojitost s démonickými Daedrami. Příběh má jistý nádech mysticismu a upřímně se mi ono zasazení do zdejší mytologie elfů opravdu zalíbilo. Svět je v tomto případě natolik osobitý a má jakési osobní kouzlo, že vás do sebe dokáže vtáhnout více, než cokoliv předtím. První zmínky o Summersetu se objevili už v prvním The Elder Scrolls Arena, kde jsme se mohli dozvědět, nějaké povídačky od místních, nikdy však nic vysloveně konkrétního. A právě nový datadisk do The Elder Scrolls Online do toho všeho vnáší světlo.

Ostrov byl vývojáři vytvořen s neskutečnou péčí. Ostrov je plný zeleně a života. Vegetace je přitom velice různorodá, hustá a svět tak působí plně. Různé lesíky a pláně nejsou tím jediným, co zde vyčnívá. I samotné pobřeží má své kouzlo a to hlavně díky skvěle zpracovaným korálovým útesům, křišťálové vodě, a úžasným západům slunce, čemuž tedy hodně pomáhá technologie HDR, která dává všem barvám, světlům a stínům úžasnou hloubku. Korunou všeho je pak elfská architektura, která je majestátná, unikátní, precizní, čistá a je z ní cítit jisté spojení s přírodou okolo. Svět tedy nepostrádá i podzemní systémy a jeskyně, které jsou však zde velmi specifické a plné všemožných krystalů a dalších přírodních útvarů. Tento přídavek má zkrátka své jisté kouzlo, jenž na mě prostě zafungovalo. Zkoumání tohoto světa je zábavou a radostí. Člověk se i v rámci tohoto rozšíření vymaní z klasických rutinních nepřátel. Jistě různé impy, vlky, bandity a hlavně daedry zde také potkáte. Na Summersetu však žije řada tvorů specifických pro tento ostrov. Ať už jde o jakési jeleny, kterým svítí paroží, jako by jimi prostupoval svět měsíce, nebo třeba podivuhodná krabí stvoření. Monumentální jsou i gryfové, kteří zde působí asi nejlépe ze všech herních titulů, které jsem kdy mohl vidět.

Po stránce hratelnosti se toho ve hře vlastně vůbec nic nezměnilo. Stále jde o velmi povedené mmo, které můžete hrát buďto z vlastních očí, nebo ze třetí osoby. Já si osobně jsem celým datadiskem procházel z třetí osoby, když už si člověk nějakým způsobem utváří onu postavu, tak chce ten progres vidět a ne koukat jen na ruce a někdy ani to pomalu ne, když je zbraň schována v pochvě. Novinkou je tu tak hlavně možnost se připojit k řádu Psijic, což vám dává k dispozici nějaké ty nové schopnosti. Tedy je pochopitelně nutné do řadu nějakým způsobem vstoupit, což vám opět umožní jakýsi zasvěcující rituál, kdy budete opět muset projít nějakými questy, abyste se prokázali býti hodni.

Líbí se mi opět možnost, že pokud jste novými hráči, tak vás hra nenutí si projít nejdříve vše, co bylo do té doby vydáno, než vás pustí k hraní posledního datadisku. Hra jednoduše vás hned pošle na nový ostrov Summerset a to i v případě, že jste novým hráčem, či se rozhodnete pro novou postavu. Vše je vaší úrovni přizpůsobeno. Nutno dodat, že se ve hře leveluje v tomto případě velmi snadno. Je tedy pravda, že na ostrově jsou oblasti, kde se úplně nechytáte. Svět obsahuje i řadu mocných stvoření. Jejich oblasti jsou však dobře znázorněné a prakticky bez skupiny jiných hráčů, není tyto tvory možné porazit. Jednou jsem k takovému omylem spadl a smrt čekala v rámci pár vteřin.

Jak jsem však již zmínil, úrovně zpočátku jdou velmi rychle. I v tomto mmo je nadále držen duch série The Elder Scrolls, tedy vaše schopnosti si zlepšujete už jen tím, že je vlastně používáte, což dává smysl. Tento systém vlastně shledávám jako nejlepší možný, nikdy se nikdo nenaučí nic bez tréninku, což vlastně The Elder Scrolls Online vlastně v mých očích vždy posouvalo nad všechna ostatní mmo rpg. Vlastně je tato hra ideální pro čekání na další velký díl ze série, který byl tedy konečně oznámen, ale počkáme si na něj dozajista ještě několik let.

Hra i dostala nějaké nové možnosti v rámci craftingu, ten tedy také může někomu přijít z počátku poměrně složitý. Což vlastně není, jde o pár mechanik, které se vám dostanou poměrně rychle pod kůži. Jako v případě vlastních skillů u postavy, i craftingu vyžaduje nějakou tu zkušenost z lehčích věcí. Nově si však můžete vyrábět i vlastní šperky. Důvod přidání tohoto prvku dává v tomto datadisku smysl. Elfové přeci jen vždy dbali na svůj vzhled a to nejen vlastního těla, ale i v ustrojování, k němuž kromě zdobeného oblečení patří i ony šperky. Někomu se může zdát, že tedy jde hlavně o kosmetickou složku hry, ale tomu tak není. Znalí série TES ví, že prsteny a náhrdelníky mohou mít jisté vlastnosti, které vaší postavu mohou vylepšovat. A nemusí jít nutně jen o navýšení zdraví, či obrany, ale také můžete získat jistou odolnost vůči nějakým živlům, či některým druhům magie.

Technická stránka hry je opět vylepšena. Optimalizace je lepší, byť občas hra stále lagovala a to i přesto, že internet mám dostatečně rychlý, ale je pravda, že na serverech je opravdu hodně lidí, takže se projeví jakýkoliv výkyv. Ne, tedy že by tomu bylo často, spíše vzácně. Velkých změn se dostalo celkovému grafickému zpracování, které nyní nabízí více detailů, objektů, větší dohled do dálky a lepší vodu. Tedy pokud máte konzoli Xbox One X. Na klasických modelech jsou změny nepatrné. Na X1X jsou pak opravdu citelné, čemuž vedle vylepšených textur a všeho dalšího pomáhá i 4K rozlišení. To vše v kombinaci s novou lokací utváří opravdu nádherné scenérie a panoramata.

Asi doposud nikdy nebyl vhodnější čas pro všechny hráče nastoupit na rozjetí vlak The Elder Scrolls Online, než právě s datadiskem Summerset. Hra je nyní skvěle optimalizovaná, má stabilní základnu aktivních hráčů, která neustále roste a kromě toho v rámci mmo světů nádherně vypadá. K tomu bychom mohli ještě připočíst výtečně napsaný příběh, plný tajemství, mystéria, ale i různých spiknutí. Vlastně není nad čím spekulovat, pokud máte rádi mmo a TESO jste doposud nevyzkoušeli, pak není moc nad čím váhat.

The Elder Scrolls Online: Summerset můžete koupit například na Kuma.cz a to na Xbox One, Playstation 4 a PC.