Symmetry – Recenze

SYMMETRY je hrou od studia Sleeples Clinic, ve které se ocitnete na neznáme planetě, na které jste havarovali a na níž není vůbec žádný jiný život krom vaší posádky. Ta je sama vydána na pospas celé planetě společně s jejími nástrahami. Budeme se tak snažit přežívat stejně jako tomu bylo v trochu podobných titulech, které už nejspíš moc dobře známe, a těmi jsou This War of Mine nebo, Fallout Shelter. Souboj o přežití nebude jediným problémem, bude třeba také hromadit a těžit suroviny, starat se o posádku a o loď která sice havarovala, ale je funkční na tolik, aby uchránila posádku před různými bouřemi, jenž mohou dost nepříjemně ovlivnit fungovaní, jak samotné lodi, tak i naší posádky, co se týče jejich života na této planetě. Ovšem abyste si nemysleli, že loď havarovala na jen tak nějaké planetě, musím vás rychle vyvést z omylu. Na této planetě se dějí také místy záhadné věci, které jsou pro vaší posádku skoro až děsivé. Na základě toho hra působí tak, jako kdybyste na ni nebyli sami, jak by se na první pohled mohlo zdát. Na planetě jakoby panovalo něco, co si nedokážete vysvětlit ani popsat, protože když se vám z ničeho nic vedle vesmírné lodi ocitne mohutný nádherný strom, se kterým nic nelze děla , pak za 5 sekund zase zmizí, jako kdyby to byla jen iluze, v tom případě tady sakra něco nehraje, nebo naše posádka už z oné samoty na planetě blázní? Mohou za to nezvyklé projevy místní matky přírody, s jejímiž projevy v SYMETRY denně bojujeme?

Mezi hlavní zábavné stránky hry, nepatří jenom samotná hratelnost a sledování vašeho proggresu ve shánění surovin, abyste mohli v poklidu žít ve zdraví, či více rozvíjet svoji loď, nebo jiné části lodi mohli opravit a díky tomu se moci vrátit domů. Nezajímavější stránkou hry je hlavně chování samotné posádky, která je na počátku každé nové hry automaticky generována. Každá z těchto postav má svůj vlastní pohled na situaci, v níž se všichni ocitli, vždy mají k havárii trochu odlišné dialogy a to dělá z každé nově rozehrané hry jistý unikát. Vždy tak trochu z jiné mísy zjistíte, co se stalo příčinou havárie na planetě. Občas to vypadá, že někteří členové posádky spekulují i nad tím, že na lodi mají sabotéra a tedy o to horší je fakt, že je onen zrádce mezi nimi a nejspíš má splnit svou soukromou misi, v níž zbytek posádky nehraje žádnou roli. Nepřipomíná vám to trochu film Vetřelec? Ve hře tedy není nijaký konkrétně daný příběh, vše se dozvídáte z dialogů postav, či jiných nálezů. Je tu tedy nějaká základní struktura, jenž vše drží pohromadě, ale nejde o nic vysloveně zásadního. Ono tajemství planety a chování postav je natolik zajímavé a vytváří vždy své malé dějství, že velkého výpravného příběhu není prakticky třeba. Vše působí tak, přirozeně, že to snad každého hráče musí vtáhnout. Celkově vás to nenásilně nutí, zjišťovat věci o planetě, o vaší misi a celkově o všem, co se kolem vás děje, či dělo a to je rozhodně zajímaví funkční koncept.

Zatím jsem o hře neřekl prakticky nic špatného, ale bez chyb také úplně není. Na můj vkus působí prostředí až moc stroze a prázdně, takže nějaké to oživení by na škodu rozhodně nebylo. Takto je to jen o posílání postaviček sem a tam. Občas jim dáte příkaz k tomu, aby se najedli, občas je pošlete pro nové zásoby, sem tam něco vytěžit a v podstatě pořád dokola. Naštěstí jsou v tom ty jisté prvky tajemna, jenž celou hru ozvláštňují. Nejde však o tak intenzivní zážitek jako například u This War of Mine, která nabízela mnohem silnější atmosféru, a vy se také lépe vciťovali do samotného děje. Celkově tak SYMMETRY toho moc nenabízí. Na druhou stranu je orazítkována poměrně nízkou cenou, což je jí rozhodně ku prospěchu a za ty peníze rozhodně stojí a dá vám slušnou dobu, jíž ve hře strávíte.

Po technické stránce hra šlape jako hodinky. Ještě aby ne, když po vizuální stránce nejde o nic náročného. Hra si zakládá na jednoduchosti a čistotě, a přesně tak hra působí. SYMMETRY využívá základních geometrických linií a vše je skládáno pouze s přímek bez jediných oblých hran. Tato stylizace sice nemusí sednout každému, ale není na ní zároveň nic špatného a to když přihlédneme k tomu, že titul nejspíše neměl vysoký rozpočet. Jednoduchost se odráží i v dalším kladu a tím jsou na dnešní dobu hodně mírné hardwarové nároky, tudíž může hru spustit prakticky každý.

SYMMETRY je slušnou 2D survival strategicko-adventurní záležitostí s jednoduchou přesto zábavnou hratelností. Zároveň přes svou jednoduchou geometricky zaměřenou malovanou grafiku vypadá dobře. Pokud tedy pokukujete po takovém titulu, není vzhledem k ceně moc, co řešit. Sice by hra mohla nabízet trochu zajímavější obsah a dát příběhu trochu silnější strukturu, ale jinak jde o nadprůměrný titul, jenž vám nabídne i nějakou tu výzvu.

Hodnocení: 7/10

Autor: Marek Makó
Testovaná verze: PC