State of Decay 2 – Recenze

Jarní měsíce většinou bývají prvním z období roku, kdy vychází velké exkluzivní tituly pro konzolové platformy a letos tomu není jinak.  Mezi jedny takové kousky patří i novinka od Undead Labs. Studio před lety vydalo jejich první titul State of Decay, tehdy exkluzivně na Xbox 360. O pár let později vyšla tato hra ve vylepšené edici i pro Xbox One. Hra se i přes jisté technické potíže a nižší rozpočet stala velice populární. Není tedy divu, že se nyní titul dočkal regulérního druhého dílu. State of Decay 2 je s námi již první týden a my se ho rozhodli důkladně projít, abychom nad ním mohli vynést finální verdikt.

State of Decay 2 navazuje na svého předchůdce prakticky ve všem. Nejde říci, že by nějak vysloveně navazoval příběhově. Titul nemá pevné charaktery, a pokud postavy zemřou, tak jsou mrtvé natrvalo. Permanentní smrt je jedním ze základních prvků hry, proto je nutné si vždy důkladně hlídat záda a nevrhat se do všeho jen tak po hlavě. V takovéto situaci vystavíte nějaký kvalitní dechberoucí příběh jen horko těžko. Proto je zde jen základní premisa a tou je přežít ve světě zamořeném zombiemi. Na počátku prchají dvě vámi zvolené postavy před hordou zombií na opuštěnou vojenskou základnu. Kde si myslí, že najdou nějaké ty zásoby k přežití. Zombie ve State of Decay jsou nazývány jednoduše Zed. Na základně však při průzkumu narazíte na nákazovou zombie, zde nazývanou Plague Zed, ta napadne vašeho parťáka a nakazí jej.

Pak přichází ono typické klišé, kdy hledáte lék na tuto otravu. Hned na začátku narazíte na poslední přeživší základny. Vojáka a doktorku, jenž vám okamžitě nabídne pomoc s léčbou vašeho přítele. Hon za lékem na Nákazu je první z několika misí, které po opuštění úvodní lokace musíte splnit. Další průběh hry je již volnější a nechává na vás, jak si příběh vytvoříte. Vše je o přežití. Je nutné vystavět komunitu přeživších a ideálně hledat jiné spojence. State of Decay 2 vám tedy nenabídne hollywoodem nabité cut-scény, ale komornější vyprávění menších přežití v postapokalyptickém světě zombií. Bohužel od prvního dílu se vlastně nic nezměnilo a v tomto ohledu není State of Decay 2 ničím výjimečné. Je to škoda, možná nějaká základní dějová, která by se dala nasadit na celou komunitu, by nemusela být úplně od věci a mohla by tvořit základní styčné body ve vyprávění. To zde není.

Komunita je to co tvoří samotné základní pilíře hry. Vaše snaha je vždy o její rozšíření a přežití. Každý člen komunity by měl ideálně disponovat různými znalostmi. Parta vojáků vám po čase nebude k ničemu platná, když nedokáže něco opravit, nebo vypěstovat plodiny, jenž vám budou poskytovat jídlo. S komunitou a jejími členy pak souvisí i průzkum okolí. Kde můžete narazit na nové přeživší a ty následně připojit k vaší komunitě. Případně si spřátelit jiné komunity ve vašem okolí. Komunity spolu mohou komunikovat a zadávat si například úkoly. Sem tam má nějaká postava z komunity nějaké osobní cíle, které vyústí v nějaký menší příběh a výpravu na určitá místa.

Mezi jednotlivými členy komunity můžete na vaší základně libovolně přepínat. Jinak by ony menší příběhy neměly význam, kdyby je nebylo možné hrát. Na dostupné mise u různých charakterů budete vždy upozorněni v menu komunity. Přepnutím na daný charakter se ona příběhová mise aktivuje, ale již se z postavy nesmíte přepnout opět na jinou, tedy minimálně do té doby, než úkol splníte. Pokud to uděláte, úkol vám jednoduše zmizí a znovu se již neobjeví. Dost často se však stane, že žádná taková mise v nabídce nebude a pak je ideální čas na vlastní průzkum okolí a hledaní toliko důležitých zásob pro přežití, či dalších přeživších.

Průzkum prostředí je také jedním z hlavních prvků hry. Bez zásob komunita nemůže fungovat a při nedostatku jídla, vám nejdřív upadne morálka, poté vám budou umírat její členové. Nedostatek léků může znamenat to, že nakažení přeživší se přemění v zombie a tak podobně. V této hře vše souvisí se vším. Je to survival v nejryzejší podobě. Surovin je přitom několik od stavebních materiálů potřebných pro rozšiřování základny, přes jídlo, medikamenty, benzín, až po munici. Zásoby můžete nalézt prakticky všude, ale budou pochopitelně docházet. Na jednou vyčištěném místě se již neobjeví. Proto je nutné oblast zkoumat důkladně, prohledávat i odstavená auta. Nikdy nevíte, co najdete. Každopádně zde platí pravidlo, že všechno se může hodit. Protože to, co vy osobně nevyužijete, můžete vyobchodovat s jinými přeživšími z jiné komunity a získat tak toliko nutné body vlivu (Influence).

Body vlivu jsou důležitou součástí hry, jelikož je jich potřeba k všemožným úkonům. Ať už k rozšiřování vaší základny, k výrobě různých nových předmětů, či k zabírání outpostů. Outposty mohou být vašimi hlavními zdroji přežití. Každý z těchto Outpostů pro vás může znamenat jistý přísun některých důležitých surovin. Benzinová pumpa bude stálím přísunem paliva, staveniště bude dobrým zdrojem materiálu, klinika zase medikamentů. Outposty nemusí nutně znamenat, že jejich zabráním získáte nějaké suroviny, či zásoby. Outposty mohou sloužit také k tomu, aby se měli členové vaší komunity, či spojenci kde ukrýt, případně složit hlavy. V základu je možné mít zabráno jen několik málo těchto základen, ale s rozšiřováním vaší Home Base vám přibudou i další volné sloty.

Svět State of Decay 2 není k nikomu milosrdný, na každém rohu číhá nebezpečí. Z větší části tvoří všechny hrozby krvelačné zombie, jichž je několik druhů. Některé jsou prakticky téměř neškodné v tom slova smyslu, že vás nemohou nakazit a v menším počtu se s nimi vypořádáte i s dobrou ránou nože do hlavy.  Standardní Zedi potkáte všude, potíž vám způsobí prakticky jen ve větším počtu. Pak jsou tu již jednou zmínění Plague Zedi vás mohou nakazit a pokud do určité doby nestihnete podat proti jed, tak se z jednoho přeživšího stane také nákazu přenášející zombie. Pak jsou tu Křiklouni, tedy Screameři, ti vám tolik škody nenapáchají, ale zato jejich křik vás v blízkosti dezorientuje a navíc přiláká všechny Zedy v okolí. Vždy je nutné Křiklouny zabít jako první. Pak jsou tu ti velcí tlustí. Ti nejdou zabít vůbec lehce a jde je zdolat pouze tím, že je srazíte na kolena a následně dorazíte. Většina setkání s nimi bude vaším koncem. Pokud si myslíte, že je prostě přejedete autem, tak jste na omylu. Vozidlo se o špekouny zastaví jako o samotnou zeď.

Zombie nejsou jedinými nepřáteli ve hře. Zaútočit na vás mohou i jiní přeživší. Takové bandy nepotkáte zase příliš často, ale za to jsou takové střety horší. Lidé po vás mohou střílet, mohou se vyhýbat vaším úderům a tím pádem vás i snáze zabijí. Není tedy vhodné jít proti přesile a už vůbec ne na otevřeném prostranství. Když si to pak vezmete kolem a kolem, tak moc druhů nepřátel zase nepotkáte. Je to škoda. Nějací jedineční bossové by určitě mohli být na místě. Takhle je vaším nejhorším nepřítelem onen přerostlí špekoun.

Hlavní novinkou druhého dílu je režim kooperace. První díl bylo možné hrát pouze sólo a to se v díle druhém vývojáři rozhodli změnit. V kooperaci můžete hrát naráz až se třemi dalšími živými parťáky. Hraní s živými lidmi dává hře trochu jiný rozměr. Nejen, že získávání surovin bude snazší, jelikož vás na to bude více, ale i vaše šance na přežití v jistých částech hry budou o to vyšší.  Snáze se vám budou likvidovat hlavně Zdroje Nákazy, což jsou jakási hnízda, z nichž pochází Plague Zedi. S každým takovým hnízdem se ty další obtížněji likvidují, neboť vždy posílí. Likvidace takového hnízda je pak o samotě prakticky nemožné, a ani UI pomocník vám nebude občas moc platný. U některých situací je potřeba trochu přemýšlet. Případně disponovat spoustou munice do granátometu.

Nakonec jsem si nechal technické zpracování. Je nutné podotknout, že State of Decay 2 není tří áčkovým titulem. Rozpočet nebyl tak velký jako na jiné first party tituly Microsoftu, jako HALO, Gears of War, či Forza. Přesto se s tím vývojáři z Undead Labs rozhodli poprat a v celku se jim to povedlo. Předně hra netrpí tolika propady snímkování, jako tomu bylo v případě prvního dílu, kdy to občas bylo opravdu nepřípustné. Sice je pravda, že i sem tam to trochu propadne, ale vždy jde o ojedinělé problémy a většinou trvají do 2 sekund. Hru jsem hrál na Xbox One X, kde hra nabízela nativní rozlišení 4K a značně vyšší míru detailů, než u základních modelů. Vegetace je hustší, dohled je vyšší a vykreslovací vzdálenost objektů a stínů je také daleko lepší.

Hru jsem však zkoušel i chvíli na původním modelu Xbox One a i zde hra šlapala poměrně dobře, ale vizuálně to již taková sláva nebyla. Nedá se tedy úplně říci, že by hra byla vysloveně hnusná, ale oproti verzi pro Xbox One X je vizuální rozdíl poměrně zásadní, hlavně z pohledu dohledové vzdálenosti a míry detailů. Vývojáři mají rozhodně stále dost věcí na práci. Hra chce určitě zoptimalizovat a vyladit. Občas se mi stalo, že se mi postava někde zasekla, nemohl jsem projít otevřenými dveřmi, nebo mi auto uvízlo na malém kamínku. Jednalo se o drobnosti, ale určitě vás nepotěší, když máte málo života a auto se vám zasekne o malý šutřík a za vámi běží horda hladových nemrtvých.

Nejde říci, že titul nějak vysloveně vyčnívá a v rámci oněch dvou dílů, nepřináší zase příliš mnoho novinek. Byť je hra o poznání pohlednější, než její předchůdce, stále nejde o příliš velký zázrak, hlavně v případě základních modelů konzole Xbox One. Nejhorší je to však se samotnou herní náplní, tady není oproti předchozímu dílu mnoho novinek a dá se pomalu říci, že jedinou zásadní novinkou je přidaný režim kooperace. Nic z toho však nemění nic na tom, že mě i přes to všechno titul náramně bavil a vlastně stále baví, jelikož jsem jej hrát nepřestal. State of Decay 2 si žije svůj vlastní svět a myslím, že svou stabilní základnu hráčů si titul rozhodně najde. Vše závisí jen na vývojářích, jak budou svůj titul zásobovat novým obsahem a například i novými možnostmi.

State of Decay 2 hrdě kráčí ve šlépějích svého předchůdce a všechno dělá rozhodně lépe. Druhý díl je po všech stránkách lepší hrou, než jednička. Bohužel i tak se nedá říci, že je to dost. I přes technické zlepšení, to stále není úplně dokonalé a zásadních novinek, kromě režimu kooperace jsme se také nedočkali. Hra i přesto má své kvality a rozhodně na ní nejde zanevřít. Pokud se jejímu vylepšování budou vývojáři nadále věnovat, pak bude jejich hra jen kvést. Přesto jde o nadprůměrný titul, v němž můžete utopit vysloveně stovky hodin. Jednoznačně doporučuji hrát tento titul na silnějším Xbox One X, kde se vám zážitek značně prohloubí.

Hodnocení: 7/10

State of Decay 2 můžete koupit na Kuma.cz ve verzi pro Xbox One. PC verze je dostupná pouze v oficiálním Windows 10 Store, či Xbox Store. Titul je součástí Play Anywhere a Xbox Game Pass.