Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered – Recenze

Společnost THQ Nordic, tedy bývalí Nordic Games, jsou momentálně vlastníky řady titulů původního THQ, které bohužel muselo v letech 2012 – 2013 vyhlásit bankrot. A legendární značky museli být rozprodány. THQ Nordic tak získalo řadu titulů například vývojářských studií  Vigil, Volition nebo Rainbow, která dělala na titulech jako Darksiders, MX vs ATV nebo Red Faction. A že THQ Nordic nelení je opravdu vidět, značky ždímají do poslední kapky. Už jsme se tak dočkali remasterů prvních dvou Darksiders a nyní to vypadá, že se Nordici přesunuli k Red Faction, kdy právě titul Guerrilla v jeho příhodné edici Re-MARS-tered si právě zrecenzujeme. S tím, jak THQ Nordic postupují, se dá očekávat, že příští rok bychom se mohli dočkat remasteru i dalšího Red Faction s podtitulem Armagedon, či zcela nového dílu, jako v případě Darksiders 3, který by měl vyjít letos v listopadu.

Příběh Red Faction Guerrilla nás zavede na kolonizovaný Mars, který měl podle původní vize být tím novým světem, kde se všichni budou mít dobře a opravdu tomu z počátku tak bylo, jenomže po nějaké době EDF (Earth Defence Force) začala zneužívat své moci a ovládla tak Mars a zasela strach do srdcí kolonistů. Což se samozřejmě spoustě z nich nelíbí a rozhodnou se s tím něco dělat, tak vzniká partyzánská frakce Red Faction, které se rozhodne EDF pěkně zatopit a skončit s jejich samovládou. Do toho přilétá Alec Mason, který letí na Mars co by těžební dělník a setkává se bratrem, který je právě členem Red Faction, o čemž Alec neměl ani potuchy. Když je při jedné z akcí Alecův bratr Dan zabit, je Alec EDF obviněn z napomáhání Red Faction a odsouzen k smrti. Ale vzhledem k tomu, že právě Alec je hratelným charakterem hry, je na poslední chvíli zachráněn zástupci Red Faction.

Od této chvíle jste i vy součástí této guerillové války proti EDF. Celá hlavní dějová linka je ve své podstatě velmi prostá a náplň misí tak spočívá hlavně v záškodnických akcích, které jsou plné destrukce, výbuchů a střelby. Kromě toho je ve hře i řada vedlejších misí, které jsou také ve směs o záškodnických operacích proti EDF, či o záchraně rukojmích. Byť je vyprávění příběhu poměrně zajímavé, není ničím vysloveně originální a hlavně samotná náplň misí je v podstatě hodně podobná. Pokud bych měl hratelností a náplní tuto hru k něčemu přirovnat, tak je to v podstatě takové Just Cause na Marsu s tím rozdílem, že oproti Just Cause, se Red Faction nese ve vážném duchu a bez humoru. Alec Mason jako charakter ničím příliš nevyčnívá a žene jen z počátku hlavně pomsta za smrt bratra, až později v tom celém uvidí vyšší cíle.

Samotná hratelnost je ve svém jádru velice zábavná a na poměrně velkém otevřeném světě se můžete vyřádit do sytosti, tedy pokud si libujete v naprosté destrukci prostředí. Právě na oné destrukci si hra velmi zakládá a nic za co se rozhodnete schovat, vám neposkytne plné krytí. Zničit jde prakticky vše od vozidel, přes budovy až po velké mosty. Třeba mise, kdy máte odbouchnout obrovský most s konvojem EDF, je opravdu efektní. To mi připomíná, že zmiňované Just Cause ve svém třetím díle obsahuje úplně to samé, takže si hry jsou možná podobné více, než by se zdálo. Pokud se ptáte, co nejde zničit, pak se dá říct, že nic takového ve hře není, i když je. Skálu do vzduchu nevyhodíte. Bohužel na prvku destrukce prakticky hra stojí a vlastně padá, jelikož možnost cokoliv srovnat se zemí se nejspíše časem přejí, u takového Just Cause máte alespoň dobře zahláškovaného hrdinu a vtip, to v Red Faction prostě není.

I režim více hráčů staví na destrukci, kdy například v režimu Siege musí jeden tým stavbu chránit a druhý se ji pokouší zničit a to celé je ještě okleštěno nějakým tím časovým úsekem. Ve hře však nechybí ani tradiční režimy jako Deathmatch, či Capture the Flag. V podstatě všechny zbraně dostupné v multiplayeru se nacházejí i v příběhovém režimu, akorát v multiplayeru je celá hra ještě okořeněna o backpacky, které vám poskytnou nějaký ten dočasný bonus jako je třeba rychlejší  běch, probíhání skrz zdi, nebo vyslání rázové vlny.

Co nás ale u takového remasteru zajímá nejvíc, není ona herní náplň, která vlastně zůstává od původní hry většinou stejná, maximálně se přidá nějaká ta mise navíc, či je hra vydána i s veškerými rozšířeními, ale technická stránka vizuální změny, které by mohli případné hráče nalákat k tomu, aby si onen remaster pořídili. A já si říkám, jestli jsou změny v Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered opravdu dostačující.

Chodu samotné hry nelze nic vytknout i během sebe větší destrukce hra nevykazovala žádné propady snímkování, což je rozhodně plus. Po vizuální stránce tu máme vylepšení hlavně v podobě vyššího rozlišení, které je na Xbox One X na krásném 4K. Kromě rozlišení však doznali zlepšení i post-procedurální efekty a také textury, které již nejsou jen nějakým flekem, který má třeba připomínat zrezlou traverzu. Z celkového pohledu na věc, ale těch rozdílů oproti původní verzi není mnoho. Ano, je to ostřejší, ano jsou tam lepší textury a ano běží to stabilně, ale nejde prostě o nějaký komplexní remaster, který nám předvedl naposledy třeba Crash Bandicoot, HALO a HALO 2 ve výročních edicích. Dostanete jen to samé, co na předchozích konzolích jen to bude ostřejší a stabilnější.

Red Faction Guerrilla ve své Re-Mars-trované edici nepřináší tolik vylepšení, kolik by si hra zasloužila. Vše je sice ostřejší, textury detailnější a chod hry stabilnější, ale nějak tomu chybí nějaký ten přesah, který by nutil si hru zahrát znovu. Tím se však nedá říci, že by hra byla nějak špatná, pokud vás tento titul v původní verzi minul, tak s koupí remastrované verze krok špatným směrem neuděláte. Jestli jste však hru v minulosti hráli, pak si nejsem úplně jistý, jestli vás tento remaster dokáže uspokojit.

Hodnocení: 6/10

Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered Edition můžete koupit například na Kuma.cz ve verzích pro PC, PS4 a Xbox One.