No Mans Sky: Next – Recenze

Recenzovat hru, která vyšla přede dvěma lety, se může zdát divné, ale titul No Mans Sky od Hello Games se natolik změnil, že si novou recenzi zaslouží, nehledě na to, že samotná recenzovaná Xbox One verze je vlastně úplně nová a přichází rovnou s velkým rozšířením Next. Vývojáři od data vydání na hře neustále pracovali a vylepšovali ji. Současný release hry na Xbox One má být takovým malým znovuzrozením, kdy hra by konečně měla být taková, jakou jsme si ji představovali. Je tomu doznáno? Ano! Jednoznačně! V následujících řádcích se tedy podíváme na No Mans Sky zcela novým pohledem.

Jako hráč se chopíme postavy, která je bude známá příznačně Traveler. Po probuzení po havárii na neznámé planetě, jsme kontaktováni tajemnou entitou známou jako Atlas. Atlas se během hry stane takovým naším průvodcem a rádcem. V podstatě vám bude během hry dávat různé typy a rady, jde o takovou herní příručku. Poté co vás jeho moudré rady dostanou z první planety, budete následně sledovat stopy záhadného signálu, které vás dovedou až na záhadnou vesmírnou stanici, kde se setkáte s dalšími rasami vesmíru No Mans Sky. Důležité jsou však charaktery Nada a Polo, které vám dají přislib setkání se samotným Atlasem. A tím vlastně započne naše dlouhá pouť obrovským neprobádaným vesmírem.

No Mans Sky je převážně explorativní hra. Je zde tedy hlavně stavěno na průzkum planet a různých koutů samotného vesmíru. Průzkum se pak ruku v ruce nese s těžkou surovin a tvorbou různých předmětů, či samotných základem. Titul je totiž zároveň bojem o přežití v nejrůznějších podmínkách. Ale vezměme to pěkně popořadě.

Každá planeta, kterou v tomto vesmíru najdete je procedurálně generovaná algoritmem, který byl od vydání značně upraven. Původní hra trpěla tím neduhem, že planety si byly mnohdy velmi podobné, ale také častokrát docházelo k tomu, že byly i pusté a prázdné. A pokud jste na takové planetě přistáli s nedostatkem surovin, tak to většinou znamenalo váš konec. Nový algoritmus tvoří planety daleko rozmanitější a vždy je na ní možné narazit na drahocenné suroviny, či různé mimozemské stavby, či spadlé průzkumné sondy, které vám mohou poskytovat další technologie. Mnohdy je dobré si před přistáním planetu oskenovat a zjistit, co se na ní vlastně za suroviny nachází. Pokud získáte dostatek potřebných materiálů, tak si můžete pořídit i pěkné vozítko, které vám průzkum planet usnadní a navíc je to docela zábava, obzvláště pokud je vozítek na jedné planetě více.

Pokud naleznete ony drahocenné suroviny na nějaké planetě, můžete se vydat onu planetu prozkoumat. K těžbě surovin pak máte k dispozici těžební paprsek, či zařízení pro úpravu terénu v případě, že naleznete velká ložiska. Oproti původní hře však surovin, či prvků, razantně přibylo. Což by se na první pohled mohlo zdát matoucí, jelikož více surovin by mělo znamenat delší průzkumy a tak podobně. Ale hře to však na opak dává daleko širší rozměr, již se nehoníte za třemi prvky, ale za pořádnou paletou, kdy některé jsou velice vzácné a mají na vesmírném trhu velkou cenu a mohou vás pak posunout zase o krok dále k dosažení vašich cílů. Ale hlavně onen pocit objevování je na úplně jiné úrovni, jelikož nikdy nevíte, na co narazíte. S tím souvisí i průzkum různých mimozemských zařízení, které vám poskytují cenné znalosti o technologiích, či jazycích.

Získané technologie pak využijete k tvorbě pokročilejších zařízení, která na svých cestách budete jednoznačně potřebovat, či k vylepšování vaší lodě, či zbraně/těžebního paprsku. Učení se mimozemským jazykům vám pak přináší širší možnosti v zisku informací o záhadných místech plných dalších technologií, či nějakých bohatých na vzácné prvky. Také není na škodu si sem tam vyřídit nějaký ten kontrakt pro NPC postavy.  Samotná tvorba různých zařízení je pak důležitá k získávání některých surovin vyšší kvality, tedy pokud nedisponujete lepším důlním paprskem. Pokud máte nějaké mimozemské plány, pak je dobrý nějaký ten Blueprint Analyzer. A pokud si chcete ušetřit cestování mezi planetami, tak taková teleportační brána také není rozhodně k zahození. Podobných věciček je ve hře celá řada.

Pro většinu z nás, pak včetně mě, může být startovní planeta pomyslným domovem, na který se budeme rádi vracet. Takové místo je pak vhodné pro tvorbu hlavní základny. K její tvorbě a vylepšování budete také postupem času získávat nové technologie, takže se od v celku primitivních přístřešků, můžete dopracovat až pěkným High-tech laboratořím. Zároveň pro vás bude toto místo takovým záchranným bodem a to nejen před nepřáteli, ale i před nepřízněmi počasí, což se v některých případech opravdu hodí. Mě během hraní obzvláště. Hra mě na samotném začátku hodina na pěkně chladnou planetu, kde jsem musel sbírat suroviny k doplňování termální ochrany, což na začátku rozhodně nebyla procházka růžovým sadem.

Jako hráči se musíme mít na pozoru před dalšími nebezpečími, než je možné umrznutí. Vysoké teploty pro vás také nebudou žádným medem, stejně tak ne kyselé deště, či různé větrné bouře. Hlídat si také musíme úroveň zdraví, či podporu života. Málo toho opravdu není, ale opět to hře přidává na onom prvku přežití. Elementy počasí tomu do značné míry velice pomohly. Nebezpečí však nečíhá pouze v okolním prostředí, ale i ve fauně a floře. Ty masožravé kytky opravdu kamarádské nejsou a nikdy pořádně nevíte, kdy na vás nějaká vystartuje. Ale k tomu se ještě dostaneme.

O tom, že vesmír není úplně přátelské místo, vám hra rozhodně ukáže hned z kraje. Jelikož nikdo asi nevymyslel otravnější prvek ve hře, než Hello Games, který bohužel je stále přítomný i v této verzi hry. Tím je jakási vesmírná policie, tak zvaní Sentinelové. Ti jsou ve své podstatě neškodní, pokud se nerozhodnete v jejich blízkosti něco těžit, to jste okamžitě označeni za cíl a pronásledováni klidně na druhý konec vesmíru a to hlavně v případě, že ulovíte velice vzácný orb, to se pak na vás snese celá jejich flotila, takže pokud nejste vysloveně mistři úniku, či nedisponujete již řádným arsenálem zbraní, máte to spočítané. Dalšími nevraživci jsou vesmírní piráti, či bandité. Ti vám z počátku také mohou velmi nepříjemně zatápět, ale jde vlastně o velmi příjemnou akční vsuvku, která je vlastně díky updatu Next opravdu zábavná.

Update sebou totiž přinesl možnost hru hrát kompletně v třetí osobě a to byla trefa do černého. Nejen, že je hra nyní daleko přehlednější, ale konečně vidíte i veškeré vizuální změny, které na své postavě, či lodi uděláte. Samotné souboje ve vesmíru jsou také daleko přehlednější, a proto je to vlastně i větší zábava, než honit nepřátele z kokpitu a vlastně pořádně nevědět, kde jsou. I procházky po planetách působí svěžeji, než z pohledu první osoby.

Pokud jde již o jednou zmíněnou faunu a floru, tak i ta je náhodně generována na základně nyní upraveného algoritmu. Tvorové, které na planetách potkáte, již vypadají daleko lépe, ne jen jako nepodařené vědecké experimenty, i když takovéto hříčky nebylo také možné eliminovat. Stěžejní je však ona rozmanitost, která v původní hře neúnosně chyběla. Když jste v různých slunečních soustavách potkávali podobné tvory, tak to určitě nepůsobilo, jako velký a rozmanitý vesmír. Je tedy hodně důležité, že na celé procedurální generaci vývojáři zásadně zapracovali. Dosti to samotnému titulu pomohlo.

Díky rozmanitosti v surovinách nabral i vesmírný trh trochu jiný rozměr. Větší škála různých prvků a surovin nabízí, také rozmanitější možnosti prodeje a nákupů. Nehledě na to, že spousta technologických věciček, mezi něž například patří i pokročilejší zbraně, nestojí zrovna malé peníze, proto není na škodu, když můžete z asteroidů těžit, stříbro, zlato, trithium, nebo další cenné prvky, s vysokou prodejní hodnotou. Samotné trithium je pak palivem pro vaši loď.

Novou Xbox One verzi hry jsem hrál na Xbox One X a když hodíme jedním očkem na původní vizuál hry a na ten současný, pak i zde je citelný posun vpřed. Možná tomu pomohl onen vylepšený algoritmus pro procedurální generaci, ale planety mají nyní hustší vegetaci, povrch je více členitý a textury jsou nyní přeci jen znatelně detailnější. Na této konzoli pak hra běží v nativním rozlišení 4K, ale je možnost volby mezi vyšší kvalitou zobrazení a frameratem. Pokud zvolíte framerate, tak hra poběží plynuleji s cílením na 60fps, za cenu dynamického rozlišení, ale i tak hra vypadá báječně a rozdíly jsou okem téměř nepostřehnutelné. Bohužel vývojáři stále mají na čem pracovat s ohledem na vstup do atmosféry planet, kdy stále dochází k poklesu snímkování, byť je to v řádech pár sekund. V tomto ohledu je i lepší hrát s preferencemi na framerate.

A nakonec to nejlepší. Ve hře je po všech prosbách a modlitbách konečně přítomný multiplayer. Ten vývojáři slibovali již do původní verze hry, ale v žádném případě tam nebyl. Následně Sean Murray kolem hry dosti mlžil a snažil se ze situace vykroutit tím, že jeho slova byla špatně pochopena, ale pochopitelně s tím u hráčů nepochodil. Na celou situaci však nyní můžeme zapomenout. Multiplayer v No Mans Sky nyní opravdu je a hru právě tento prvek mění zcela zásadně. Vesmír vám již nyní nepřijde tak prázdný. Díky možnosti kooperace až 4 hráčů zároveň je hra daleko zábavnější a některé situace mají snazší východisko, nehledě na to, že sběr surovin je v tomto ohledu lehčí, tedy pokud budou hráči spolupracovat, tak není problém důležitá zařízení sdílet a tím šetřit drahocenné suroviny i čas. Máte však jeden háček, musíte sehnat opravdu dobrou partu lidí. Pokud ji máte, pak je nyní No Mans Sky zárukou zábavy na opravdu dlouhou dobu a prakticky nekonečnou.

Titul No Mans Sky je po posledním obřím updatu NEXT zcela jinou hrou, která konečně splňuje, co si během počátků vývoje předsevzala. Hra je nyní variabilnější, rozmanitější a zábavnější. I přesto, že přidává řadu nových prvků, hra díky nim není složitější, ale naopak nabírá nový rozměr. Nehledě na jistý pokrok ve vizuálním zpracování. A nakonec je tu konečně ten toliko vyprošovaný multiplayer, jenž z No Mans Sky tvoří zcela nový zážitek, jenž s dobrou partou přátel vydrží na stovky, ba klidně tisíce hodin. I přesto všechno není No Mans Sky stále dokonalou hrou a své chyby rozhodně má a jednu z nich stále tvoří ne úplně stabilní framerate a otravní Sentinelové.

No Mans Sky můžete koupit například na Kuma.cz ve verzích pro Xbox One a Playstation 4.