MXGP PRO – Recenze

Herní série MXGP je tu s námi již několik let a vychází prakticky v každém roce jako podpora oficiálního motocrossového šampionátu MXGP. Letošní rok tomu nebude jinak, i když vlastně trochu jinak přeci jen ano. Letošní rok se vývojáři v Milestone srl. rozhodli odklonit od klasického číslování série a tak místo MXGP 4, zde letos máme hru MXGP PRO. Asi jako já si říkáte, proč vývojáři k tomuto kroku sáhli. Odpovědí pro mě byl Showcase, které jsem se mohl zúčastnit, kde bylo všem zúčastněným řečeno, že nejde o další díl ale o profi odnož série, kdy je než kdy předtím důraz kladen hlavně na samotnou simulaci. Já mám nyní hru zdárně za sebou a s klidným srdcem mohu říci, že MXGP PRO by s klidným srdcem mohlo být regulérním čtvrtým dílem a vlastně jím i je, byť se tak neprezentuje.

Po těch hodinách ve hře strávených jsem byl mile překvapen tím, že hra vlastně nemá příliš slabin a těch pár vad na kráse bych si s dovolením odbyl hned na samotném začátku. MXGP PRO se soustředí výhradně na samotnou sezónu MXGP a MX2, ve hře tak nenaleznete žádné další přidané prvky, jako nějaký challenge mod, či nějaké highlighty sezony, jako v minulých dílech, či třeba pár závodů v MoE Supercrossu. A to je opravdu asi jediná slabina hry. Otázka je, jestli se to vůbec dá za slabinu považovat. Vše výše zmíněné jsem vždy považoval za takový menší bonus, než za nějaký stěžejní prvek, bez něhož by zbytek hry nemohl fungovat. Jde tak spíše o ohlédnutí za tím, co se ze hry vývojáři rozhodli vyřadit.

V letošním roce prošla série řadou větších změn a to jak po stránce fyziky, tak samotného vizuálu, ale pěkně po pořádku. Hra má vytvořen zcela nový fyzikální model. Vše bylo vytvořeno od naprostého základu a každý malý detail tu hraje roli. Největší důraz byl, kromě samotného vlivu povrchu na jízdní vlastnosti motorky, kladen hlavně na přenášení váhy samotného jezdce a hra jej tak bere jako samostatnou jednotku, kterou je třeba během jízdy ovládat. Na to jsem přišel již v prvních momentech ve hře, kdy jsem zjistil, že co bylo tehdy tak jednoduché, je nyní úplně jiné. Vše to tedy závisí na tom, jestli se rozhodnete onen fyzikální model využít. Hra totiž nabízí tři přednastavené režimu fyziky s tím, že všechny novinky si vychutnáte pouze v režimu PRO, kde si hra nebere vůbec žádné servítky. Pak je tu režim SEMI, který přeci jen trochu povoluje a jízda pro začátečníky není zase takovým peklem a pak je tu STANDART. Poslední fyzikální režim odráží nejvíce předchozí díly série a je určen především těm, kteří se u hry chtějí spíše bavit, než se vrhnout do víru simulace.

To že vývojáři mysleli na všechny druhy hráčů je vidět i na samotném režimu kariéry, který opět hraje v tomto díle prim a pochopitelně ostatní režimy v podobě Time-trialu, Gran Prix, či Tournamentu mu sekundují. Ale zpět k samotnému režimu kariéry. Ten letos nabízí hned dvě. Jedna je označována za standart a druhá za extréme. Obě varianty mají sice stejný průběh, ale zatím co Standart nabízí onen klasický MXGP experience, tak Extreme bychom mohli jinými slovy popsat jako realistic. Hra v tomto režimu vypíná jakékoliv možnosti nastavení a dodává hráčům přesnou virtuální replikaci skutečným závodů MXGP a MX2. Vše je nastaveno na maximum, bez asistencí, bez pomoci, s UI na maximum, zde je konec kompromisům a dostáno za dostiučinění všem, kteří volali po bezkompromisním motokrosovém simulátoru. Ve Standartu je to tedy pochopitelně vše volitelné a nastavitelné tak, abyste se u hry hlavně bavili.

Průběh samotné kariéry je pak velice podobný předchozím ročníkům hry. Začínáte od nižší kategorie MX2 a snažíte se probojovat až do nejvyšší soutěže MXGP. Během kariéry si můžete i vylepšovat váš motocykl a dokonce vás to tentokrát nic nestojí. Změna je akorát v tom, že úpravy motocyklu můžete jen během podpisu kontraktu u sponzorů, jinak vás k těmto úpravám hra nepustí. Během rozjeté sezony pak můžete upravovat pouze barvu jednotlivých komponent, maximálně je možné více upravovat samotného jezdce, ale to už vás stojí MX Credity, které nezískáváte ničím jiným, než samotným hraním. Další novinkou je i reakce na názory ostatních jezdců na vás po každém Gran Prix. Máte na výběr ze tří variant reakcí, negativních, neutrální a pozitivní. Je však nutné brát ohledy na vaše odpovědi, jelikož mohou mít i neblahý vliv na vaše vztahy se sponzory a také vyvolávat rivalitu na trati, což může u daných jezdců vůči vám vyvolávat trochu větší agresivitu při závodě. Profilujete si tak tím svého jezdce a rozhodně jde o zajímavý prvek a mírné osvěžení zajetého standardu.

Hodně velkou a razantní změnou prošla vizuální stránka hry. Letos se opravdu dá mluvit o tom, že hra ve svém celkovém vizuálu patří do této doby a vývojářský tým Milestone přidělený k MXGP ukazuje, že je nejspíše tím nejlepším, co v Milestone mají. V každém ročníku byl znát jistý progress kupředu a MXGP PRO to jen potvrzuje, jelikož onen skok je opravdu výrazný. Hlavně v případě, že hrajete na Xbox One X. Prostředí je nyní více variabilní a tratě, které máte již několikrát projeté z předchozích dílů, díky tomu nyní působí nově a svěže, byť půdorys každé tratě jasně poznáte. Samotná jízda na nich je však zcela odlišná. Již se nejedná o rovinu s hrboly pro skoky, ale o plně modelovanou trať, kdy různá koryta v ní tvoříte sami. Každá prohlubeň co v daném kole uděláte, se nese celým závodem a nezmizí a to platí i o vyjeté stopy ostatních jezdců. Nejvíce to pak pocítíte hlavně za mokra, či deště. Nově hra totiž nabízí více režimů počasí a mokro sebou většinou přináší stojící vodu a pořádné bahno, které se jasně projevuje na jízdním modelu, což je bod k dobru. Co se samotného chodu týče, tak hra nemá uzamčený framerate a tak hra ve spoustě případů dosahuje i mety 60fps a to při 4K rozlišení.

Hratelnost také doznala jistého zlepšení, což se vlastně ruku v ruce nese s tím, že hra dostala nový fyzikální model a značně vylepšený vizuál. Hra je nyní obtížnější než minule, ale i přes to všechno dokáže bavit a to je také dáno tím, že hra vám nabízí dost možností volby nastavení. Nápomocné tomu jsou i samotné kamery, které také byly přepracované a nyní působí více dynamicky, hlavně bližší kamera zpoza jezdce. Ovládání je také velice intuitivní a přesné s kladením důrazu na ovládání jak samotného motocyklu, tak přenášení váhy i jezdce v případě, že hrajete s PRO nastavením fyziky.

Nakonec bych neměl zapomenout zmínit režim Compound, který je dozajista jedním z novinek tohoto dílu. Prakticky trochu nahrazuje klasické menu. Jelikož Compound se načítá automaticky při spuštění hry, ale i po konci závodu. Compound je jakýmsi vaším osobním hřištěm. Tvoří jej 1km čtvereční různých cest a lesů, kde si můžete jezdit podle libosti. Zároveň jsou do tohoto prostředí zasazené dvě tratě, které jsou zcela unikátní a nepatří do klasického roosteru tratí MXGP. Compound zároveň plní i jistou roli tutoriálu. Tady se vývojáři trochu inspirovali MX vs ATV, ale v tomto případě to bylo dotaženo do konce a hlavně funkčnosti.

Celkově mám z letošního ročníku MXGP PRO velkou radost. Hra každým rokem ukazuje jistý progress, který je letos za celou dobu existence této série nejcitelnější. Vývojáři brali ohled na všechny své hráče a dokázali jim dodat výtečný titul, který na poli motokrosových her nemá konkurenci a vlastně ji letos kompletně zadupal do země.

MXGP PRO je zdárným příkladem toho, jak má v této době vypadat motocrossová hra. Nabízí výtečný jízdní model, výborný fyzikální model, ale zároveň jde vstříc všem možným hráčům, byť přeci jen letos preferuje spíše milovníky simulace. K tomu letos musíme přidat i velmi kvalitní audiovizuální stránku a ve finále není co řešit. Pokud máte rádi motocross nebo i prostě závody v terénu, tak je MXGP PRO jasnou volbou. Letos k dokonalosti v žánru chyběl už jen opravdu malý krůček.

Hodnocení: 9/10

MXGP PRO můžete koupit na Kuma.cz ve verzích pro Xbox One, Playstation 4 a PC.