Dakar 18 – Recenze

Je to tady! Po spoustě let jsme se mi hráči konečně opět dočkali hry s licencí nejnáročnějších závodů světa, rally Dakar. Titul Dakar 18 je kompletně založen na oficiální licenci letošního ročníku závodů Dakar, které se jeli z Argentiny, přes Peru až do Bolívie. Tento titul mají na svědomí vývojáři z BigMoon Studios a upřímně, když jsem toto jméno slyšel, tak se mi naježily všechny chlupy na těle. Pokud jste někdy slyšeli o konzolové verzi titulu Lychdom: Battlemage, pak hned víte, proč tomu tak je. Když jsem se následně podíval na portfolia, tak jsem si všiml, že vývojáři vypomáhali poměrně často vývojářům s Milestone s prvními díly série WRC, kdy se například starali o animace. A to mě vlastně vůbec neuklidnilo, jelikož první díly série WRC nebyly žádné zázraky a to po žádné stránce. Tudíž jsem vlastně čekal na zázrak a doufal, že mé obavy se nenaplní.

Jak jsem zmínil, tak hra Dakar 18 kompletně staví na licenci letošního ročníku těchto závodů, kde byla získána plná licence na podobu hry, včetně veškerých rychlostních zkoušek, vozidel a jezdců. Vše se však týkalo pouze mužského začlenění v Dakaru, jelikož víme, že v roosteru jezdců se nachází i ženy. Kdy konkrétně jsme měli zástupce v kategorii motocyklů v podobě Gabriely Novotné, která letošní Dakar 2018 kvůli zlomenině klíční kosti nebyla schopná dokončit. Ale zpět ke hře samotné. Licence značky je rozhodně pro takovou hru důležitým prvkem, ale všechny jezdce nebylo a vozidla nebylo v silách studia dostat do hry. I když je možné, že mají v BigMoon zálusk na placený přídavný obsah.

Netajím se tím, že jsem o hru z prostředí Dakaru prosil již celou řadu let, a když byla oznámena, fakticky jsem vykřikl radostí, i přes to, že jsem viděl, kdo za hrou bude stát. Doufal jsem, že se s tím vývojáři důstojně poperou a dodají nám kvalitní titul. Nakonec se tomu s politováním nestalo. Titul Dakar 18 je velice sporný titul a řadí se celkově někam do prostého průměru, co se kvality týče. Začneme herními režimy, kterých ve hře není zrovna moc, a po režimu kariéry byste se dívali opravdu jen stěží, žádný tu není. Hra je odkázána prakticky na dva herní režimy, kdy první je Adventure a druhým Multiplayer, který se ještě dělí na online a splitscreen. Tuto volbu opět dokážu ocenit a vzhledem k nedostatku takových titulů, může být pro některé hráče toto rozhodujícím faktorem. Vedle toho tu pak stojí ještě Tutorial, který projedete prakticky ihned po spuštění hry a trénink, jenž vás postupně naučí se v prostředí Rally Dakar orientovat. Jestli byste hledali nějaký režim Quick Race, kdy se prostě chcete zajet konkrétní RZtu, tak budete hledat marně. Je tu taková náhražka v podobě Treasure Hunteru, kde se můžete projet na tratích, které jste již absolvovali v režimu Adventure, ale jen s vozidlem, s nímž zrovna v režimu Adventure máte na loadováné. Tento přístup opravdu nechápu a nepochopím.

No podívejme se tedy na hlavní režim Adventure, jenž vás vlastně provede celou Dakarskou rally. Hned zkraje zapomeňte, že byste si vytvořili vlastního jezdce. Nic takového ve hře není. Musíte si vybrat jednoho z dostupných jezdců z pěti dostupných kategorií. Na výběr je z následujících tříd: Automobil, Truck, Motocykl, Čtyřkolka a SxS, což jsou takové buggy. Bohužel v žádné z kategorií nenajdete kompletní rooster vozidel, či posádek. U vozidel je tak zcela ignorována například značka Ford. Dostupné jsou pouze Peugeot, Mitsubishi, Renault (spíše Dacia, je tu jen vozidlo Duster) a Toyota. U trucků zde naleznete vozidla značek Man, Kamaz, MAZ, Renault a česká Tatra. Motocykly pak tvoří zástupci značek KTM, Yamaha, Honda a Husquarna. Zbylé kategorie Čtyřkolek a SxS tvoří vždy jen jedna značka, kdy u čtyřkolek je to Yamaha a u SxS najdete Polaris RZR. Jestli byste chtěli jet za nějakou českou posádku, tak zde naleznete jednu, tou je tým Tatra Buggyra Racing Martina Kolomého. Právě s touto posádkou jsem se rozhodl zdolat všech čtrnáct etap Rally Dakar 2018, jenž mě provedly většinou pouštními lokacemi, které v Bolívii doplnila i nějaká ta vegetace.

Možná se ptáte, proč jsou všude v recenzi zobrazené pouze obrázky oné posádky Tatry. Částečně je to proto, že téměř v každé z dostupných etap strávíte téměř hodinu vašeho času, čest výjimkám, které vám zaberou jen půl hodiny. Na ty vám však stačí jen pár prstů jedné ruky. Hlavním důvodem je to, že ostatní kategorie ve hře jsou prakticky nehratelné. Právě nákladní vozidla byla jedinou hratelnou třídou, v níž jsem si mohl hru užít. Zároveň jsem měl i radost, jelikož trucky jsou přesně tou třídou, která mě v rámci Rally Dakar zajímala nejvíce. Hratelná je i třída motocyklů, zde jsem se ale nemohl smířit s naprosto prapodivnou animací kamery zpoza motocyklu, v tomto ohledu je lepší jezdit zpoza řidítek, což u trucků tento problém nebyl. Zde byla jakákoliv kamera v pořádku, když nepočítám televizní kamery. Problémy jsou však ve všech ostatních kategoriích, tedy automobilů, SxS a čtyřkolek. Ty jsou prakticky nehratelné, a pokud nechcete celou hru jet na čtvrt a půl plynu, pak je radši obejděte zatraceně velkým obloukem. Proč pak ptáte se? O tom vám povím v následujícím odstavci.

Dostávám se tedy k jízdnímu modelu a fyzikálnímu modelu hry. Co se týče nějaké fyziky, tak kromě trucků, jenž jak říkám jsou vlastně jedinou pořádně hratelnou kategorií ve hře, tak ji vývojáři viděli nejspíše jen z letadla a z hodně velké výšky. Pokud si zvolíte totiž jednu ze tří výše zmíněných tříd, pak se musíte zkrátka smířit s tím, že se vám vozidlo z ničeho nic samo strhne do strany, či nezatočí vůbec, nebo u čtyřkolek se vlastně často budete točit v kolečku. Pokud se nerozhodnete plyn jenom lechtat, tak se nikam pořádně nedostanete, což je opravdu škoda. Vývojáři se rozhodli, že hru udělají realistickou, ale s něčím takovým nemají absolutně žádné zkušenosti. Jedna věc je, že vám vozidlo v poušti bude hrabat, ale samo se vám do strany jen tak nestrhne a rozhodně ne, když jedete po cestě, či dokonce asfaltu, jelikož tady rozdíly opravdu moc nepocítíte, krom toho, že po cestách jezdí všechny kategorie rychleji, ale co je vám to platné, když jet rychle s autem, čtyřkolkou, či SxS jet nemůžete, jelikož byste za chvilku někde tvořili piruetky v písku.

Hra dokonce postrádá i jakékoliv nastavení onoho prapodivného fyzikálního modelu, kdy vlastně nemáte možnost si nastavit žádné asistence. Nic takového ve hře není. Máte jen možnost si nastavit Roadbook, kompas, ukazatele v kompasu a realističnost opotřebení pneumatik. Tohle opravdu úplně v pořádku není, a pokud si vývojáři nejsou jistí, že něco takového zvládnou na výbornou, tak mají udělat více možností, aby si hráči mohli hru vychutnat alespoň v arkádovém duchu. Opět se obracím na fakt, že trucky se jim přitom docela povedli a motocykly vesměs také, když odebereme divné animace při zatáčení.

Jelikož je Dakar opravdu nekompromisním závodem, tak tu hraje důležitou roli styl vaší jízdy a pokud možno, co největší distancování se od poškozování vašeho stroje. Jelikož oprava vás stojí drahocenný čas a tím i umístění v závodu. Hra však čas za opravu odečítá až po dokončení dané etapy, takže vlastně do konce závodu můžete mít pocit, že čas máte nejlepší, ale není tomu tak. Což také nechápu, proč onen čas nepřipočte hra rovnou. Jinak model poškození ve hře není nic extra, vlastně krom trochu pomačkaných plechů se ničeho nedočkáte a ani ušlé pneu se nedočkalo žádného řádného zobrazení. Přitom je to celé škoda. I když model poškození si nastavit můžete výběrem obtížnosti hry. Kdy tu máte na výběr tři z toho ta třetí, která má simulovat tu pravou podstatu Dakaru je uzamčená, dokud neodjedete celý závod v obtížnosti Výzva. Ještě je zde obtížnost Začátečník, která je ideální pokud se chcete se vším seznámit a neumíte se na počátku příliš orientovat v Roadbooku. I já jsem takto začal. Jelikož ona střední obtížnost vám již nedává žádný označený bod, zda jedete správně, či nikoliv, což by pro všechny mohl být ze začátku problém. Poslední zamčená obtížnost, pak kompletně vypíná veškeré rádce a poškození je nastaveno opravdu nekompromisně.

Poměrně zajímavou věcí je možnost během závodu vylézt z automobilu. Což oceníte hlavně ve chvíli, když potřebujete popostrčit vlastní vozidlo, či když chcete jiné posádce pomoci, když uvízla například v bahně. Sice vás to stojí nějaký ten čas, ale získáte za to nějaký ten Achievment. Také budete mít takový ten dobrý pocit, že jste někomu pomohli. Ale zapomeňte na to, že by to pro vás udělala nějaká jiná posádka. Během hry jsem se někde zasekl několikrát a nedá se říci, že by mě jezdci během závodu jedinkrát pomohli a že jich kolem jezdilo hned několik, tedy minimálně od UI toto nečekejte. Buď se z toho nějakým způsobem dostanete sami, nebo je třeba hru restartovat od posledního Waypointu. Ale tato možnost je dostupná pouze v základní obtížnosti, ve vyšší to jde jen od kontrolních stanovišť.

Kontrolní stanoviště mě také nejednou pěkně vytočili. Hra totiž v těchto na 30km/h omezených úsecích přebírá kontrolu nad vozidlem, jenž pokud není stanoviště vedeno v rovině, tak se občas stane, že počítač to nevytočí a najede do lidí, což okamžitě znamená konec závodu a pokud jezdíte ve vyšší obtížnosti, pak buďto musíte restartovat celý závod, nebo začít od předchozího kontrolního stanoviště. To v praxi znamená, že můžete jet třeba celou čtvrt hodinu znovu, či v případě nejvyšší klidně více, když se vám to stane u posledního stanoviště. Tohle by měli vývojáři ještě vychytat. Vlastně je toho ještě dost, co je potřeba vychytat. Hlavně celkově upravit chování zbylých tří tříd, což je ten nejzásadnější problém celé hry.

Po technické stránce na tom hra není vůbec zle. Hra se neseká, běží prakticky na odemčeném fps, kdy se to pohybuje mezi 30 – 60fps v závislosti na zobrazené scéně. I když vzhledem k tomu, že opravdu velkou část tratě tvoří pouště, tak se o nějaké náročnosti nedá moc mluvit. Tedy do chvíle, než se budete blížit k Bolívii, se budete kochat víceméně písečnými dunami, i když nelze říct, že jsou etapy úplně prázdné to nikoliv. Během jízdy budete potkávat další jezdce, či posádky. Narazíte na různé skály, kameny, koryta řek, rozpadlé budovy, vysílače, stromy a dokonce i oceán. Grafické orgie však nečekejte, ono ani moc není z čeho. Když kolem vidíte, většinou onu poušť. Musím tedy pochválit modely vozidel, jelikož vypadají opravdu dobře, jenže to má ono ale. Hra vypadá dobře hlavně na silnějších konzolích, tedy v mém případě Xbox One X. Jelikož rozdíl ve vizuálu hry je opravdu znatelný, což poznáte hlavně v oné Bolívii, či na modelech samotných vozidel. Na původních modelech, či verzích S, hra nepůsobí tak dobře a rozdíly jsou opravdu citelně znát.  To vám nebude vadit v etapách v Peru, ale v Bolívii jsou ty zuby, horší textury a stíny citelné. To se však bude týkat jen hráčů, který nedisponují silnějšími konzolemi.

Navzdory tomu, že to vypadá, že hra jsem hru v mnoha ohledech příliš nechválil, tak jsem si ji užil a to díky zmíněným truckům a tomu, že jde zkrátka o Dakar a ony tratě představují opravdovou výzvu a nejde jen držet plyn a jet dopředu, jelikož terén je nerovný, občas můžete zapadnout, či uvíznout. Musíte si hlídat poškození vašeho vozidla a nejlépe se mu vyvarovat. Hra otestuje vaše orientační schopnosti. To vše funguje velmi dobře a opravdu smekám před těmi, kteří tento závod jezdí ve skutečnosti, jelikož tu náročnost si nejspíše nedokáže představit nikdo z nás, dokud se toho závodu opravdu neúčastní. Je opravdu velká škoda, že hra je takto opravdu polovičatá. A že si hru stejným metrem neužijete s třemi dalšími kategoriemi. Opravdu doufám, že recenze dají vývojářům jasný vzkaz, že mají co napravovat. Aby se hráčům dostal takový titul, který si zaslouží a po kterém tak dlouho volají. Výsledná známka dole, má u mě bod k dobru, za dobrý zážitek s Tatrou, kterou jsem ve hře měl.

Na Dakar 18 čekala většina hráčů jako na smilování. Avšak to vypadá, že budou muset čekat i nadále, nebo minimálně do chvíle, než vývojáři hru dají do takové podoby, aby byla hratelná po všech ohledech. Jelikož zatím je možné hru bez problémů hrát pouze s trucky a motorkami. Zbylé tři třídy nejsou úplně hratelné. Vývojáři si nejspíše ukousli moc velké sousto, které nedokázali zatím dovést do zdárného konce. I přesto má hra své světlé stránky, ale řada hráčů musí opravdu přemýšlet, jestli jít do hry již nyní.

Hodnocení: 5/10

Dakar 18 můžete koupit na Kuma.cz ve verzích pro Xbox One, Playstation 4 a PC.

4 thoughts on “Dakar 18 – Recenze”

1. U těch aut pozor, !!!! některé mají náhon pouze na zadek jako například Peugeot a ty zatraceně kloužou a musíte si hrát s plynem , ale taky na všechna 4 kola ( Mini Rally, Duster atd ) a ty se řídí moc dobře.

1. Náhon jsem v potaz určitě bral. Ale fyzika hry je opravdu nevalná, auto určitě se samo nestrhne do stany, při lehkém otočení na cestě a to i na asphaltu, ani když je volná rovná plocha, nehledě na to, že to dělala i four-wheel Toyota. U těch trucků se to neděje, u motorek taky ne. Fungovat má vše a simulátorů mám nahráno opravdu dost i s vozidly s náhonem na zadní. Tohle má k tomu dost daleko. Rozhodně mají co ladit. Hru rozhodně nehejtím, spíše je to pro to, aby se s hrou něco dělo. A to sem ani nezmínil, kolikrát hra nenačetla waypoint a musel jsem závod celý restartovat.

2. Začal sem na motorkách mam ujetejch par etap ale i tak jako ten jízdní model. Osobně na motorce jezdím mam enduro a nepřijde me ze by to bylo v necem podobne v tom jak se motorka chová od reality člověk chce zatočit na petniku motorka dela okruh jak kdybych jel okolo Václavského náměstí. Pri rychlejší jízdě tak chci jemně zatočit abych se srovnal tak to cukne docela dost. Další věc nechápu proč neudělali vyrovnávání náklonu vpřed a vzad na hribecek. Dohral sem MXGP a ten jízdní model je uplne někde jinde. Podle mého na tuhle hru se měli spojit vývojáři her jako je Spintires a MXGP a dat jim na to tak rok dva Dit tyhle ty dva Vývojáři přesně vi jak na to. Spintires nádhera jak grafika tak chování terénu tak vozidel u MXGP ten jízdní model supr grafika taky. Za me 4/10 a to jen pro to ze tam je jeden CR jezdec a to na tatre jinak nic

1. Já taky neuváděl, že jízdní model motorky je v pořádku, ale že je to za ní hratelné. Jízdní model celkově má mizerný jak fyzikální, tak model řízení, ale klasická vozidla, quad a buggy jsou nehratelné. Jinak souhlasím, že tohle úplně nevyšlo. Tedy mají být v updatech vždy přidány další posádky do všech kategorií, ale tady chce zásadně upravit jízdní model. Já jsem tušil od začátku, že to nedopadne nejspíše úplně dobře, což jsem psal hned na počátku recenze. A jak říkám, tak 5/10 je jen proto, že jsem si hru s náklaďáky i tak docela užil, ale jinak bych souhlasil.